Wednesday, October 14, 2009

Den stora damen och en taxi

Enligt doktorn, som jag besökte förra veckan, finns det två restauranger i Dusjanbe som jag (vi) ska hålla oss till, Hyatt Hotel och La Grand Dame.
Hyatt - check. Inget speciellt, en panini för 100 spänn som jag kunde gjort nästan lika bra själv. La Grand Dame - check. Jag hade lite sett fram emot att gå dit för det flesta talar väl om det..Kanske har de bott här för länge bara och i jämförelse kanske det ÄR bra. Vi var i alla fall ganska ensamma där och väntade på maten länge, länge. Men det fanns en liten europeisk känsla över stället och det var ganska trevligt att bara sitta där en stund. Maten var verkligen inget att skryta över och det känns sådär att av hälsoskäl vara hänvisad dit..Kanske ska man inte tolka doktorn alltför bokstavligt..

Vi tog en taxi hem, på lite knagglig ryska fick jag fram vart vi skulle. Killen hade en relativt modern, avancerad stereoanläggning i bilen och han drog på högsta volym. Musiken var obestämbar men med säkerhet hade jag inte hört den innan. Så satt vi där i bilen, taxin stannar vid ett rödljus på Rudaki, och det infinner sig en lustig känsla...som att man är med i någon film. En ganska tragisk film men ändå fin, och lite surrealistisk. Jag frågade killen vad bandet som just då gick in någon typ av dragspelstechno-session hette. Det hette tydligen Dado och var från Uzbekistan. Ska se om jag kan hitta deras skiva någon dag.

No comments:

Post a Comment