Monday, August 24, 2009

Vi är framme

Vi är framme. Det känns helt overkligt att vi nu är här, i landet där vi skall tillbringa de kommande 16 månaderna. Sara hade varit här förut, men för mig var allt nytt.

Hade blivit förvarnad om att byråkratin vid inresa kan vara besvärlig - och det var den. Drygt en timme väntade vi för att få våra visum, vi som var så förberedda med papperen klara och allt. Att klockan var 02.00 svensk tid och att man inte sovit ordentligt gjorde inte tålamodet större. Vi vet inte, men det kändes lite som att en anledning till att vi fick vänta till sist var att vi kom med blåa (diplomat) pass

Efter en del om och men kom vi igenom. Vi möttes av vår chaufför som tog oss och vårt bagage, minus en cykelväska som inte var med på planet, till vårt nya hem. Cykeln skulle komma med nästa plan, problemet är bara att det går först fyra dagar senare (men idag kom den!).

Huset var betydligt bättre än jag hade vågat hoppas. Visst, det är lite halvtrasigt här och där men det finns varmvatten och el när vi behöver det och vill ha det. Och allt fungerar tillfredställande. Där finns också en mysig trädgård där det växer vinrankor, sharonträd och andra icke-identifierade frukter.

Så nu några dagar in vårt nya liv känns det som att vi har rätt bra koll. Sara har börjat jobba och jag har.... Ja, jag har inte börjat jobba. Men funderar väl lite på vad jag skall göra. Först hem och montera ihop cykeln.

No comments:

Post a Comment